Pomiar komponentów ciała

Komponenty ciała

Jak już wiemy masa ciała nie jest obiektywną oceną własności funkcjonalnych ustroju człowieka. Optymalnym wskaźnikiem jest określenie komponentów ciała, które pokazują jakość "wagi" człowieka, a pośrednio stan jego zdrowia. Na komponenty ciała składają się: tkanka tłuszczowa (FAT), masa ciała szczupłego (zwana tez beztłuszczową- LBM) oraz woda. Liczne badania wykazują, że istnieje ścisły związek między zawartością LBM, a szeregiem parametrów fizjologicznych (zużyciem tlenu, pojemnością oddechową, tętnem, przemianą materii itp)

Masa ciała szczupłego (LBM - lean body mass)

LBM jest uzależniona od typu budowy i wysokości ciała i odnosi się do spalających kalorie składników ciała, włączając mięśnie, kości, organy wewnętrzne i tkankę łączną. Są one kluczem do "efektywnej wagi". Im większa jest masa ciała szczupłego, tym szybciej spalana jest energia podczas spoczynku, wysiłku, a nawet snu. Dlatego tak ważne jest utrzymanie, a nawet zwiększenie tego komponentu ciała, głównie mięśni. Sama dieta, bez aktywności ruchowej doprowadza do obniżenia LBM. Zobacz - Podstawowa przemiana materii

Tkanka tłuszczowa (FAT)

W masie tkanki tłuszczowej wyróżnia się: tkankę tłuszczową podskórną oraz mięśni i narządów wewnętrznych. Jej zawartość ulega zmianie zarówno w warunkach fizjologicznych jak i patologicznych. Jest to komponent ciała magazynujący kalorie (energię) potrzebną do celów metabolicznych ustroju. Wbrew popularnej opinii nie cały tłuszcz organizmu jest szkodliwy. Pełni on funkcję ochronną amortyzatora przed urazami mechanicznymi, funkcję termoregulacyjną, funkcję magazynu energii oraz przechowuje witaminy. Nadmiar kalorii z pożywienia jest magazynowany jako tzw. tłuszcz zapasowy. Powoduje to rozrost i zwiększenie liczby komórek tłuszczowych głównie w tkance podskórnej.

Całkowita woda organizmu

Termin ten określa przybliżoną ilość wody, jaką zawiera organizm ludzki. Prawidłowe wartości wynoszą: dla mężczyzn 50-65%, dla kobiet 45-60%. Na poziom wody w organizmie wpływa w dużym stopniu zawartość tkanki tłuszczowej, im jest jej więcej tym mniej wody (zawartość wody w tkanki tłuszczowej to ok 1%). Woda jest najważniejszym pożywieniem, a obecność we wszystkich płynach komórkowych i pozakomórkowych stanowi niezbędny element składowy. Poza funkcjami transportowymi, woda bierze udział w ważnych procesach jak na przykład regulacji temperatury ciała czy ciśnienia krwi.

Podstawowa przemiana materii

Zawartość masy ciała szcupłego w organizmie determinuje podstawową przemianę materii (PPM). PPM jest to ilość kalorii, które organizm spala w spoczynku w czasie 24 godzin. Należy pamiętać, że tylko masa ciała szczupłego spala kalorie, a tkanka tłuszczowa -nie. Wyższa wartość masy ciała szczupego oznacza wyższą podstawową przemianę materii oraz szybszą konsumpcję bezwartościowych kalorii. Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają utrzymać lub zwiększyć LBM, a tym samym podnieść poziom PPM.

Pomiary komponentów ciała, złudne kilogramy

Przyzwyczailiśmy się kontrolować stan naszego ciała przy pomocy tradycyjnych wag, jednak ciężar ciała nie jest dobrym wskaźnikiem zdrowia. Problem w tym, że nadmiar tkanki tłuszczowej (otyłość) stanowi prawdziwe zagrożenie. Należy pamiętać, że jeżeli celem diety i wysiłku fizycznego jest redukcja tkanki tłuszczowej, to może (choć nie musi) towarzyszyć temu zmniejszenie ciężaru ciała. Szybko działające "cudowne diety" obniżają ciężar ciała kosztem mięśni i odwodnienia ustroju. Takie diety najmniej szkodzą zasobom tłuszczu co ma niewiele wspólnego ze zdrowiem. Z drugiej strony osoba, która systematycznie ćwiczy może był niezadowolona z wolnego tempa "zrzucanych kilogramów". W tym wypadku redukcja tkanki tłuszczowej, której towarzyszy przyrost tkanki mięśniowej pozostaje niezauważalna dla "zwykłych" wag. Wniosek jest oczywisty: należy mierzyć poziom komponentów ciała w tym tkanki tłuszczowej .

Jak to działa?

Waga służy do pomiaru ciężaru ciała i procentowej zawartości tkanki tłuszczowej w ustroju. Urządzenie wykorzystuje technikę BIA (Bioelectrical Impedance Analysis), która ocenia skład ciała wysyłając słaby, bezpieczny prąd przez tkanki. Prąd przechodzi swobodnie przez płyny zawarte w tkance mięśniowej lecz natrafia na trudności gdy przechodzi przez tkankę tłuszczową. Wagi wykorzystują pomiary tego oporu aby obliczyły skład ciała. Skład ciała zostaje obliczony po wprowadzeniu danych: wysokości ciała, płci i wieku oraz po zmierzeniu oporu elektrycznego ciała.

Optymalny poziom tłuszczu

Otyłość, której istotą jest nadmiar tkanki tłuszczowej wiąże się z nadciśnieniem, chorobami serca, cukrzycą, pewnymi rodzajami nowotworów, bezpłodnością itp. Ilość tkanki tłuszczowej, która przekroczy 30% u mężczyzn i 35% u kobiet, świadczy o otyłości. Również zbyt niski poziom tłuszczu nie jest wbrew potocznym sądom, korzystny dla ustroju. Tkanka tłuszczowa spełnia ważną rolę: chroni organy wewnętrzne, pomaga w regulacji ciepłoty ciała, przechowuje witaminy, stanowi materiał energetyczny.

Wahania pomiarów w ciągu dnia

Dobowe zmiany stopnia nawodnienia organizmu wywierają wpływ na tkankę tłuszczową, a przez to na wynik pomiarów. Wahania stanu nawodnienia są zjawiskiem fizjologicznym i zależą między innymi od: sposobu odżywiania, aktywności fizycznej, pory dnia. Na przykład: jeżeli pomiar tkanki tłuszczowej wykonywany jest zaraz po kąpieli lub po wysiłku fizycznym, to wynik może być niższy niż zazwyczaj. Po posiłku, po przebudzeniu pomiar może być zawyżony. Charakterystyka tkanki tłuszczowej często zmienia się w cyklu menstruacyjnym, w wyniku choroby oraz po nadmiernym spożyciu alkoholu. Generalnie, najmniejsze zmiany ciężaru ciała i stopnia uwodnienia organizmu są w godzinach przedwieczornych (co najmniej dwie godziny po posiłku). Jest to zalecany czas do pomiaru tkanki tłuszczowej. Jeżeli rozkład dnia nie pozwala na taki pomiar, należy wybrać inny, ale stały czas.

Dlaczego pomiary są tak ważne?

Test komponentów ciała jest ważnym narzędziem diagnostycznym w ocenie budowy ciała, otyłości, sprawności fizycznej i ogólnego stanu zdrowia. W dużym stopniu ułatwia to opracowanie specjalistycznego i indywidualnego programu aktywności ruchowej dla konkretnej osoby, połączonego z określeniem zasad właściwego odżywiania. Test komponentów ciała jest więc wytyczną do ustalenia realnych celów treningowych i sposobu monitorowania zmian (progresu lub regresu). Test tkanki tłuszczowej jest najefektywniejszym sposobem diagnozowania i leczenia otyłości. Najbezpieczniejszą formą redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej jest prawidłowe odżywianie i regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych. Badania naukowe dowodzą, że zwiększona procentowa zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie człowieka znacząco podnosi ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, udaru mózgu, cukrzycy, pewnych rodzajów raka, zapalenia stawów i innych przewlekłych chorób. Umiarkowana aktywność ruchowa oraz dieta niskotłuszczowa redukująca poziom tkanki tłuszczowej w ustroju pozwalają zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. pomiaru. Przestrzeganie tej zasady pozwoli na dokładną i porównywalną kontrolę poziomu tkanki tłuszczowej.

 
Partnerzy