Saunomania: zalecenia i przeciwwskazania

Zalecenia

  • Sauna nie może męczyć! Czas przebywania w saunie zależy wyłącznie od Ciebie. Jeżeli czujesz, że twój organizm ma już dość, zakończ pobyt w saunie. Czasem starczy ci 15 minut a innym razem z przyjemnością spędzisz w niej 2 godziny.
  • Po każdym wyjściu z sauny należy wziąć prysznic naprzemienny zimną - gorącą wodą i odpocząć 10-15 minut.
  • Liczba wejść do sauny:

    • jedno - dla dzieci od 3 do 12 lat.
    • dwa - trzy dla dorosłych.
  • W czasie przebywania w saunie nie używaj kremów do ciała lub twarzy, gdyż powoduje to zmniejszenie powierzchni ciała która wydala pot.
  • W trakcie korzystania z sauny nie powinno się dużo jeść, najlepiej chodzić na czczo lub około 2h po posiłku.
  • Uzupełniaj regularnie płyny, które organizm traci podczas pocenia się. Najlepsza jest chłodna woda mineralna, płyny izotoniczne, soki warzywne. Nie stosuj napojów alkoholowych oraz kawy.
  • Niektóre leki mogą podczas pobytu w saunie wywołać efekty uboczne. Jeżeli odczuwasz narastające zmęczenie, migreny lub bóle w klatce piersiowej - przerwij pobyt w saunie.

Bezwzględne przeciwwskazania

  • menstruacja
  • wszystkie choroby w okresie ostrym i podostrym
  • wszystkie postacie niewydolności krążenia
  • zmiany degeneracyjne mięśnia sercowego ze współistniejącą dusznicą bolesną
  • choroby do pół roku po przebytym zawale mięśnia sercowego
  • wszystkie choroby serca przebiegające ze wzrostem oporu płucnego (serce płucne, wada zastawki dwudzielnej)
  • stenokardia
  • choroba nadciśnieniowa trzeciego stopnia (powyżej 200/100 mm Hg)
  • kamica nerkowa
  • padaczka
  • schizofrenia i inne schorzenia psychiczne
  • choroby nowotworowe, czynna gruźlica, robaczyce, choroby weneryczne
 
Partnerzy